Verslas

360 laipsnių grįžtamasis ryšys: asmeninio ir profesinio tobulėjimo įrankis

Kas yra 360 laipsnių grįžtamasis ryšys?

Skirtingai nuo tradicinio grįžtamojo ryšio, kuris paprastai gaunamas iš vadovo, 360 laipsnių grįžtamasis ryšys yra šiek tiek kitoks. Tai tarsi gauti atsiliepimus iš visų aplinkinių – jūsų kolegų, komandos narių, vadovo, o kartais net klientų. Šis visapusiškas ir objektyvus požiūris padeda suprasti, kaip sekasi, iš skirtingų perspektyvų.

Kaip veikia 360 tyrimas?

Tai paprasta: grįžtamasis ryšys renkamas iš įvairių šaltinių, įskaitant:

  • vadovas
  • kolegos
  • komandos nariai (jei vadovaujate komandai)
  • pats vertinamasis (per savęs vertinimą)
  • kartais net išoriniai suinteresuoti asmenys, pavyzdžiui, klientai ar tiekėjai.

Kiekviena grupė pateikia atsiliepimą iš savo darbo su vertinamuoju perspektyvos. Tokiu būdu galima vertinti įvairias sritis: komunikaciją, vadovavimo įgūdžius, konfliktinių situacijų sprendimą, idėjų generavimą, komandiškumą ir kitas. 360 tyrimas – tai išsamus vaizdas, sudarytas iš visų pusių, leidžia pamatyti stipriąsias puses ir sritis, kuriose reikėtų tobulėti.

Kuo naudingas 360 vertinimas?

  • Darbuotojams. 360 vertinimas gali padėti augti asmeniškai. Išgirdus skirtingų žmonių nuomonę, galima geriau suprasti, kaip darbuotojo veiksmai veikia kitus. Tai gali paskatinti didesnį savęs pažinimą ir aiškesnį tobulėjimo kelią.
  • Vadovams. Vadovai gaus tikslesnį ir išsamesnį savo komandos stiprybių ir silpnybių vaizdą. Tai padės identifikuoti savo komandos narių individualius savybes ir kokį vaidmenį kiekvienas atlieka komandoje. Tokiu būdu bus lengviau pastebėti sritis, kuriose komanda turi tobulėti, ir priimti geresnius sprendimus dėl karjeros planavimo ir mokymų.
  • Organizacijoms. Įmonės, naudojančios 360 laipsnių grįžtamąjį ryšį, dažnai pastebi pagerėjusią komunikaciją, komandinį darbą ir bendrą efektyvumą. Tokių tyrimų vykdymas sukuria aplinką, kurioje kiekvienas yra skatinamas tobulėti, ir tai leidžia darbuotojams jaustis laimingesniais ir labiau įsitraukusiais.

Kokios dažniausios 360 vertinimo problemos ir iššūkiai?

  • Darbuotojai gali neišdrįsti pateikti sąžiningų atsiliepimų. Ypač jei toks vertinimas atliekamas pirmą kartą. Juk atsiliepimas duodamas apie kolegą ar vadovą, dėl to baiminamasi, jog pateiktas atsiliepimas gali daryti neigiamą įtaką tolimesniam darbui.
  • Atsiliepimai kartais gali būti šališki arba nekonstruktyvūs. Dėl šios priežasties rekomenduojama gerai pasiruošti tokiems vertinimams, t.y. darbuotojus supažindinti su atliekamo vertinimo tikslais, anonimiškumu ir paskatinti darbuotojus išsakyti ne dėl savo emocijų kylančias problemas, bet darbe dažniausiai pasitaikančias situacijas.
  • Procesas gali užtrukti. Todėl nereikėtų tokių vertinimų atlikti per dažnai, nes tiesiog visi pavargs ir neturės noro dalyvauti apklausoje ar atsakymus pateiks atmestinai.

Norėdami šiuos iššūkius galima įveikti, įsitikinkite, kad visi dalyvaujantys asmenys yra supažindinti ir apmokyti, kaip konstruktyviai duoti ir gauti grįžtamąjį ryšį. Pabrėžkite, kad tikslas yra padėti vieni kitiems tobulėti, o ne kritikuoti. Ir raskite būdų, kaip supaprastinti procesą, kad jis netaptų našta.

360 laipsnių grįžtamojo ryšio įgyvendinimas

Pasiruošimas grįžtomojo ryšio apklausai

  • Pradėkite nuo aiškių grįžtamojo ryšio programos tikslų nustatymo. Nuspręskite, ką norite pasiekti – ar tai geresni individualūs rezultatai, stipresnės komandos, ar lyderių ugdymas. Ir atminkite, kad konfidencialumas yra labai svarbus. Žmonės turi jaustis saugūs, kad galėtų pateikti sąžiningus atsiliepimus, nesijaudindami dėl jokių pasekmių.
  • Suformuokite tokią apklausą, kurioje būtų tam laikui ir etapui aktualūs klausimai, venkite bendrinių klausimų, jei norite išsiaiškinti konkrečias problemas ar tobilintinas sritis. Įtraukite tiek atvirus, tiek uždaro tipo klausimus, naudokite reitingavimo skales.

Grįžtamojo ryšio rinkimas ir analizė

  • Yra įvairių būdų rinkti atsiliepimus, pavyzdžiui, internetinės apklausos, popierinės formos ar net asmeniniai pokalbiai. Surinkę viską, išanalizuokite, ar yra bendrų/ pasikartojančių temų ar sričių, kurias reikia tobulinti. Tai padės jums sukurti individualius kiekvieno darbuotojo tobulėjimo planus.
  • Tinkamas grįžtamojo ryšio teikimas:
    • Būtinai aptarkite rezultatus su vertinamuoju, nepalikite jo vieno su rezultatais. Įtraukite tiesioginį vertinamojo vadovo ir HR specialistą, kurie padės pristatyti rezultatus geriau.
    • Būkite konkretūs: Naudokite pavyzdžius, kad iliustruotumėte rezultatus. Tai leis lengviau priimti rezultatus ne kaip kritiką, bet kaip tobulėjimo galimybę.
    • Sutelkite dėmesį į keistino elogesio pasekmes, bet ne į asmenybę, t.y. kalbėkite apie tai, ką vertinamasis padarė ir kokias pasekmes tai turėjo, o ne apie tai, koks vertinamais yra.
    • Inicijuokite diskusiją. Skatinkite abipusį dialogą apie gautus rezultatus. Leiskite pačiam vertinamajam siūlyti galimus sprendimus būdus.

Veiksmų planų kūrimas

  • Remdamiesi atsiliepimais, darbuotojai ir vadovai gali kartu kurti veiksmų planus. Šie planai turėtų būti SMART – konkretūs, išmatuojami, pasiekiami, aktualūs ir turėti terminą. Aiškiai nustatydami tikslus ir apibūdindami žingsnius jų siekti, galėsite stebėti progresą ir užtikrinti atskaitomybę.

Vadovų vaidmuo

  • Vadovų vaidmui užtikrinant 360 laipsnių grįžtamojo ryšio sėkmę yra reikšmingas. Jie turi rodyti gerą pavyzdį patys dalyvaudami procese ir kurdami kultūrą, kurioje visi vertina ir skatina nuolatinį tobulėjimą.

Mokymas ir tobulėjimas

  • Informavimas ir mokymas apie vertinimo naudą bei reikšmę yra esminė bet kokios darbuotojo vertinimo programos dalis, įskaitant ir 360 vertinimą. Kiekvienas turi išmokti duoti ir gauti grįžtamąjį ryšį taip, kad tai būtų naudinga ir konstruktyvu. Gerai suorganizuoti mokymai dar prieš pačios apklausos atlikimą gali padaryti visą procesą efektyvesniu ir prisidėti prie bendro organizacijos augimo.

Rezultatų įgyvendinimo progreso stebėjimas

  • Norėdami pamatyti, ar 360 laipsnių grįžtamasis ryšys tikrai duoda rezultatų, stebėkite  tokius dalykus kaip darbuotojų įsitraukimas, produktyvumas ir lojalumas. Stebėdami šiuos rodiklius laikui bėgant, galėsite įvertinti ilgalaikę darbuotojų vertinimo naudą ir atlikti būtinus pakeitimus.

360 grįžtamojo ryšio nauda

360 laipsnių grįžtamojo ryšio apklausa yra labai geras įrankis, kuris gali padėti jūsų organizacijai veikti sėkmingai ir tobulėti. Darbuotojai, gaudami atsiliepimus iš visų pusių ir gebėdami priimti šiuos atsilsiepimus kaip galimybę augti ir tobulėti, didina sąvęs pažinimą ir savimonę. Ir tai ilgainiui formuoja nuolatinio augimo ir tobulėjimo kultūrą visoje organizacijoje. Atvira ir iškylančias problemas efektyviai sprendžianti organizacija yra lanksti ir gebanti greitai prisitaikyti prie kintančių rinkos sąlygų bei sėkmingai konkuruoti, pritaukti talentus, kurti inovacijas.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *