Verslas

Dažniausi viešųjų pirkimų pažeidimai

Perkančiosios organizacijosValstybinių auditų metu nustatinėjami viešųjų pirkimų įstatymo pažeidimai. Viešųjų pirkimų tarnybos teigimu, nuo 2012 iki 2015 metų atliekamų auditų metu, kasmet nustatoma nuo 100 iki 200 tokių pažeidimų. Jų kaltininkai yra ne tik baudžiami, o klaidos taisomos, taip pat yra teikiamos rekomendacijos, siekiant, kad panašių pažeidimų kiekis ateityje sumažėtų ar būtų visiškai išvengtas. Pateikiami dažniausi 2012-2015 metų pažeidimai daromi viešųjų pirkimų sektoriuje:

  • Apie 20 procentų pažeidimų įvykdoma sudarant ir įgyvendinant viešųjų pirkimų sutartis. Dažniausiai perkančiosios organizacijos sudarytos sąlygos nesutampa su pirkimo dokumentuose tiekėjams pateiktomis sąlygomis. Skiriasi susitarimo vykdymo terminai, pratęsimo galimybės bei taisyklės, kiekiai (prekių, paslaugų ar darbų), procese dalyvaujančių šalių atsakomybės bei prievolės.

Taip pat nesilaikoma sutartyje numatytų, jos sąlygų keitimo nustatytos tvarkos. Dažniausiai vengiama kreiptis į Viešųjų pirkimų tarnybą, dėl jos pritarimo sutarties keitimui, nors tai  ir yra privaloma. Be to vykdomi pakeitimai, kurie iš esmės yra draudžiami po to, kai pasirašoma sutartis. Pavyzdžiui, įsigyjamų prekių, darbų ar paslaugų kiekiai, jų kaina.

  • Iki 20 procentų visų nustatytų pažeidimų atvejų buvo nesilaikoma bendrųjų viešųjų pirkimų principų. To pasekoje būna neracionaliai panaudotos biudžeto lėšos. Perkančiosios organizacijos pasirenka netinkamus pirkimo būdus, nepateikia aiškių ir išsamių sutarties sąlygų, o dažniausiai vykdo papildomus pirkimus iš to paties tiekėjo, o ne organizuoja naują konkursą, naujam tiekėjui ir žemiausiai kainai surasti.
  • 10 procentų pažeidimų įvyksta, kai perkančiosios organizacijos nesilaiko savo pačių sudarytų supaprastintų viešųjų pirkimų taisyklių.
  • Iki 8 procentų atvejų nutinka, kai nesilaikomas tiekėjų kvalifikacijos reikalavimų. Didelė dalis viešųjų pirkimų sutarčių yra sudaromos su neatitinkančiomis kvalifikacijos reikalavimų įmonėmis, tiekėjais. Nepagrįstai atmetama dalis tiekėjų pasiūlymų nors šie atitinka pirkimo dokumentuose nurodytus reikalavimus, o pasirenkami prieš tai minėtieji. Taip pat dažnu atveju pamirštama paprašyti kvalifikaciją pagrindžiančių dokumentų bei pridėti juos prie sutarties. Tokiu būdu ribojama tiekėjų konkurencija, atmetami geros kokybės objektą (prekę, paslaugą ar darbą) parduodantys tiekėjai.

Teikiant rekomendacijas, pažeidimų nuolat mažėja, tačiau labai lėtais tempais. Ši sritis ir toliau vertinama, kaip labai rizikinga, todėl yra akylai stebima valstybės auditorių, atliekančių tyrimus.

Verslas

Klaipėdoje aktuali ne tik jūrininkystė

viešieji pirkimai KlaipėdojeKlaipėda – pagal dydi trečiasis Lietuvos miestas, vienintelis Lietuvos uostamiestis, o tai nulėmė jo didžiausią koncentraciją vandens ūkio srityje. Tačiau tai ne vienintelė sritis, kuriai daug dėmesio skiria šis miestas. Investicijų ir tobulėjimo pritraukiančias sritis galime įvertinti atsižvelgdami į tai, kokie yra valstybinių organizacijų skelbiami viešieji pirkimai Klaipėdoje.

Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos viešųjų pirkimų statistikos duomenimis per 2016 metus buvo sudaryta 430 sutarčių. Didžiausio masto pirkimas skirtas Klaipėdos miesto baseino (50m) su sveikatingumo centru statybos darbas atlikti. Jo vertė siekė 15.823.003,02 eurų. Taip pat atsižvelgiant į vertė daugiausia pirkimų buvo atliekama šiose srityse:

  • Pastatų statybos darbai;
  • Stogų dengimas ir kiti specialieji profesiniai statybos darbai;
  • Vamzdynų, energijos tiekimo linijų, greitkelių, kelių, aerodromų, geležinkelių statybos ir paviršiaus lyginimo darbai.

Kaip minėta dėl išskirtinės miesto lokacijos viešieji pirkimai Klaipėdoje vykdomi didžiausiais mastais vandens ūkio srityse lyginant su kitais Lietuvos miestais. Praėjusiais metais bent 10 sutarčių sudarė Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija VĮ, Lietuvos aukštoji jūreivystės mokykla, Lietuvos kariuomenės Karinės jūrų pajėgos ir kiti.

Tačiau tai dar ne viskas. 2016 metais išskirtinai daug švietimo įstaigų, lopšelių darželių bei kitų jaunimo švietimą ir kultūrinį tobulėjimą užtikrinančių įstaigų sudarė 10 ir daugiau sutarčių su tiekėjais Klaipėdos apskrityje. Atsinaujino ir dienos veiklos centras, keletas vaikų globos namų, mokymo centrai.

Viešieji pirkimai Klaipėdoje vykdomi labai skirtingose srityse, kas byloja apie miesto tobulėjimą. Ne tik pramonės ir jūrininkystės sritys gauna investicijų ir gali atsinaujinti, bet ir dauguma švietimo įstaigų, kultūriškai svarbių įmonių. Šis dėmesio paskirstymas byloja apie siekį ugdyti jaunąją kartą, šviesti visuomenę ir pritraukti turistų į jūros uostą – Klaipėdą.