Verslas

Padangos žemės ūkio technikai – kur dydis susitinka ištvermę

Susipažinkite, čia Big Bud 747 – didžiausias pasaulyje traktorius. Šiame video klipe jis aria 21 plūgu iš karto. Keista, kad žiūrovų irgi nemažai, tačiau tenka pripažinti kad šis traktorius – tikrai įspūdingas. Vėliau paaiškės, kodėl žiūrovų daug ir kodėl šis traktorius aria tiek nedaug…

Dar įspūdingesnės yra šio traktoriaus padangos. Big Bud traktorius pirmą kartą buvo pagamintas dar 1977 metais Havre mieste Montanos valstijoje, JAV. Tai 760 AG traktorius, kurį užsakė Rossi šeima, užsiimanti medvilnės auginimu. Vėliau šis traktorius pakeitė dar pora šeimininkų, dabar jo savininkai Williamsų šeima, kuri traktorių atnaujino. Dabar jo galia – 900 AG. Į baką telpa net 3800 litrų kuro.

Bet grįžkime prie padangų. Jos buvo sukurtos pagal užsakymą vienos Kanados padangų gamintojos, nes tuo metu tokio dydžio padangų niekas negamino serijiniu būdu. Jos yra net 2,4 metrų aukščio. Deja, 2000 metais ši padangų gamybos įmonė bankrutavo ir „Didysis draugas“ liko su paskutinėmis padangomis. Dėl to jis nebebuvo naudojamas realiems ūkio darbams, tik kartais išvažiuodavo į įvairias parodas pasirodyti ir sudalyvauti „šou“.

padangos žemės ūkio technikaiBig Bud traktorius gali ir vėl atgimti, nes Michelin pernai pristatė kol kas didžiausias serijiniu būdu gaminamas padangas AxioBib IF900/65R46, kurios yra beveik 2,4 metrų aukščio. Tokios padangos gali būti montuojamos ant Claas, New Holland, Deutz-Fahr ir kitų traktorių bei žemės ūkio technikos.

Natūraliai kyla klausimas – kam reikalingos tokios didelės padangos žemės ūkio technikai? Ar tikrai reikia gaminti traktorius milžinus?

Į šį klausimą nesunkiai gali atsakyti bet kuris stambesnis ūkininkas, kuriam reikia vienu metu apdirbti kelis šimtus hektarų žemės. Tai galima padaryti per pora dienų su dideliu traktoriumi, arba per pora savaičių su nedideliu, vidutinio galingumo traktoriumi. Kuriuo atveju bus išdeginama daugiau kuro, apgadinama daugiau technikos, reikalinga traktorininkų komanda ir t.t.? Akivaizdu, kad didelė mašina veikia kur kas efektyviau dirbant su dideliais plotais.

Kita priežastis – darbas šlapesnėse žemėse. Kuo didesnė padanga, tuo geresnis sukibimas su žeme, tuo paprasčiau jai traukti tuos 20 plūgų agregatus. Šiuolaikinės padangos žemės ūkio technikai eina kartu su technologijomis. Ratuose gali būti specialūs mechanizmai, pripučiantys padangas arba išleidžiantys iš jų orą tiek, kiek reikia dirbant drėgnesnę arba sausesnę žemę. Niekam ne paslaptis, kad plokščia padanga yra skirta efektyvesniam darbui ariant.

Kodėl priekinės padangos dažnai būna mažesnės, nei galinės? Atsakymas šia irgi gana nesudėtingas. Priekinės padangos yra skirtos vairavimui, o galinės – juodam darbui. Skiriasi jų apsisukimo momentai, todėl ir galia būna skirtinga. Kai norima išcentruoti traktoriaus svorio centrą, tada padangos tiek priekyje, tiek gale dedamos vienodos, bet tai jau priklauso nuo technikos paskirties ir modelių.

Tai ištvermingi aparatai, tarnaujantys ne vieną dešimtį metų, todėl padangos žemės ūkio technikai reikalauja išskirtinių savybių. Padangos dar turi kur tobulėti, nes efektyvumas ir ištvermė – svarbiausios savybės žemės ūkyje.

Automobiliai

Perkate dėvėtas padangas – turite apie tai žinoti

padangosPadangos viena iš svarbiausių dalykų, kurie atsakingi už saugumą kelyje. Todėl rinktis padangas kiekvienas vairuotojas turėtų gana atsakingai. Visų pirma, kad užtikrintų ne tik savo, bet ir keleivių saugumą. Kaip teigia UAB Trunda padangos ekspertas, dažnai vairuotojai taupydami renkasi dėvėtas padangas. Tačiau jos turi kai kurių trūkumų. Kokie tie trūkumai ir kaip juos ištaisyti pakalbėsime šiame straipsnyje.Su nenaujomis padangomis reikia vengti didelio greičio ir automobilio perkrovų. Ypač atsargiai būtina važiuoti žiemą.

Naujas, restauruotas padangas arba važiuotas padangas, sumontavus ant ratlankių, būtina jas subalansuoti. Automobilio ratuose gali pasireikšti statinis ir dinaminis disbalansas. Statinį disbalansą nesunku surasti uždėjus ratą ant ašies. Sunkioji rato dalis pasisuka žemyn. Viršutinėje rato dalyje įtvirtinus svarelius, ratą galima išsverti. Tačiau greitaeigio automobilio ratams to nepakanka. Statiškai išsvertas ratas gali būti neišsvertas dinamiškai. Esant dinaminiam disbalansui, išcentrinė jėga stengiasi apversti besisukantį ratą. Tik atitinkamai pritvirtinus svarelius, galima sukurti priešingos krypties momentą.

Automobilio vibraciją važiuojant sukelia netaisyklingos formos padangos. Joms sukantis, automobilio kėbulas kilnojasi aukštyn ir žemyn. Radialinis ir šoninis rato mušimas gali atsirasti išdilus rato guoliui, stebulei, išlinkus pusašiui ir dėl kitų priežasčių. Nevienodo storio protektorius arba padangos šonai, kurie atsiranda gaminant arba taisant padangą, taip pat sukelia nemažą vibraciją.

Tiksliai padangas subalansuoti galima tik specializuotose dirbtuvėse. Dabartinėmis balansavimo staklėmis disbalansą galima išmatuoti labai tiksliai – net vieno gramo tikslumu. Praktiškai didžiausias leistinas disbalansas lengvojo automobilio ratui neturi viršyti 30 g. Naujausios staklės rato radialinį ir šoninį mušimą matuoja šimtosiomis milimetro dalimis. Geros tos staklės, kuriose ratas tvirtinamas per kiaurymes, skirtas rato tvirtinimo varžtams.

Mažose padangų dirbtuvėlėse sudėtingos įrangos gali ir nebūti. Jose paslaugos pigiausios. Geriau įrengtos dirbtuvės esti didesnėse padangų parduotuvėse ir serviso įmonėse. Firminiuose automobilių serviso centruose įranga ir darbų kokybė geriausi, o įkainiai aukščiausi.

Pagirtinai elgiasi tų dirbtuvių darbuotojai, kurie duoda keleto dienų atliktų darbų garantiją. Tuomet padangas galima patikrinti važiuojant, o pastebėjus disbalansą, vėl kreiptis į tuos pačius darbuotojus, kad ištaisytų klaidas.

Dažnai padangos protektorius nesusidoroja su jam skirta užduotimi ir automobilis įklimpsta. Tokiu įklimpusiu automobiliu bandoma išvažiuoti dedant grandines ant ratų, kišant po ratais vielinius kilimėlius, taikant rankines ar elektrines gerves, pripučiamas pagalves, kasant žemę arba sniegą ir daugeliu kitų būdų. Dabar sparčiai plinta automobilio ratų buksavimo mažinimo priemonės. Prie varančių ratų ilgesniam laikui yra tvirtinami metaliniai diskai. Pasunkėjus važiavimo sąlygoms į šiuos diskus įstatomos plastikinės mentelės. Tai nesunkus, minutės darbas. Taip galima važiuoti ir gerokai apsnigtu arba pažliugusiu keliu. Įvažiavus į gerą kelią , menteles reikia nuimti.

Automobiliai

Restauruotos padangos tikrai pigiau?

padangosVėl rizikuojame įsivelti į amžinąjį automobilininkų ginčą – kas geriau: naujos ar restauruotos padangos? Diskusijose gimsta tiesa, tad nepabijokime šios temos ir panagrinėkime viską išsamiau.

Kiek laiko tarnauja naujos padangos? Viskas priklauso nuo eksploatacijos ypatumų. Jei automobilis važinėja daug, kelių danga įvairi, naujos padangos tarnauja 2-4 sezonus. Tiek pat tarnauja ir restauruotos padangos, jei važinėjama nedaug, dažniausiai paprastu plentu, nedalyvaujama jokiuose gatvės incidentuose, lenktynėse ir t.t. Ar taip apsimoka?

Restauruotos padangos kainuoja 40-60 proc. naujos padangos kainos. Jei nauja padanga kainuoja 80 eurų, reiškia restauruota kainuos 32-48 eurus. Priklausomai nuo modelio gali dar mažiau kainuoti. Reiškia, vos už 120 eurų galima įsigyti visas keturias padangas, tuo tarpu naujos išeitų tik dvi…

Kodėl restauruotos kainos yra pigesnės? Galbūt reiktų priminti patį restauravimo procesą. Yra surankamos naudotos padangos, kurias dažniausiai surenka autoservisai iš savo klientų. Padangų būklė dar kartą įvertinama. Tos padangos, kurių korpusai nepažeisti ir nedeformuoti, dar gali būti restauruojamos. Kitos išvežamos į perdirbimo gamyklą. Iš padangų yra gaminama skysta guma, kuri dažnai naudojama kelininkų užtaisant nedideles duobeles plente ir įskilimus. Grįžkime prie tų padangų, kurių korpusai geri, nors protektorius jau nebeatitinka reikalavimų dėl gylio. Kiekviena padanga kruopščiai patikrinama, nuvalomi visi pašaliniai elementai. Tada dedama tarpinė guma, ant jos uždedamas naujas „raštas“ ir specialioje talpoje vulkanizuojama kelias valandas didesnėje nei 100 laipsnių temperatūroje. Taip naujasis „raštas“ tampa vientisa restauruotos padangos dalimi.

Realiai kainuoja tik darbas ir naujo protektoriaus uždėjimas, todėl šiuo verslu noriai imasi ne viena Lietuvos įmonė. Tokios padangos yra patikimos, tačiau, deja, gamintojo garantijų nebeturi. Taip pat iškyla rizika, kad padangą restauravęs darbuotojas galėjo nepastebėti tam tikrų nežymių pažeidimų, kurie laikui bėgant gali tapti padangos sprogimo ar prakiurimo priežastimi. Taigi, perkantieji restauruotas padangas dalyvauja savotiškoje loterijoje.

Naujos padangos yra kur kas patikimesnės, bet brangesnės, tad čia jau reikėtų užduoti kitą klausimą – kiek įvertintumėte savo saugumą, sveikatą ir gyvybę? 30 ar 80 eurų? Nesivarginkite, jūsų gyvybė yra neįkainojama jokiais pinigais, todėl reikia gerai pagalvoti darant sprendimą – pirkti naujas ar restauruotas padangas.